Vastgoed actualiteit

Huurders kunnen waarborg ook online regelen

Wie een huis of een appartement huurt, hoeft niet meer per se naar de bank om de huurwaarborg te regelen. Huurders kunnen die voortaan ook online storten via het overheidsplatform Myminfin.
1. Wat is een huurwaarborg?
Het gaat om een bedrag dat de huurder bij de start van het huurcontract stort op een geblokkeerde rekening op zijn naam, als een soort verzekering voor de verhuurder. De verhuurder moet het bedrag van de waarborg expliciet opnemen in het huurcontract. Wanneer de huur afloopt, krijgt de huurder het geld terug, als hij het pand in een goede staat achterlaat en geen betalingsachterstand heeft. Voldoet de huurder niet aan die voorwaarden, dan kunnen de kosten voor de herstelling of de achterstallige betalingen worden afgehouden van de borg (zie vraag 7).

2. Hoeveel mag de huurwaarborg bedragen?
Een huurwaarborg mag sinds 1 januari 2019 maximaal drie maanden huur bedragen. Voor contracten van voor 1 januari was dat twee maanden huur. Een verhuurder mag geen bijkomende maand waarborg eisen in het geval van een ouder contract. Een huurwaarborg vragen is niet verplicht. Een verhuurder mag in principe een kleiner bedrag vragen dan drie maanden huur of zelfs helemaal geen waarborg vereisen. De Verhuurdersbond raadt dat nadrukkelijk af.

3. Hoe werkt de nieuwe dienst van Myminfin?
Myminfin is het online platform van de federale overheidsdienst (FOD) Financiën. Als u dat platform gebruikt om een waarborg te storten, beheert de Deposito- en Consignatiekas de borg. Die optie bestond al. Nieuw is dat de opening van een dossier en de storting voortaan volledig online kunnen gebeuren. Zodra de Deposito- en Consignatiekas het geld heeft ontvangen, wordt de verhuurder van de storting verwittigd. Bij het einde van de huur moet de verhuurder, als alles in orde is, de opdracht geven de waarborg vrij te geven. Die wordt dan teruggestort aan de huurder.

Op elk moment kan de verhuurder verzoeken de huurwaarborg in te houden. Die inhouding gebeurt op voorwaarde dat de huurder geen bezwaar maakt. Als de huurder en de verhuurder het niet eens zijn, blijft de waarborg geblokkeerd tot een akkoord wordt bereikt of een uitvoerbaar vonnis wordt bezorgd aan de Deposito- en Consignatiekas.

4. Kan ik de huurwaarborg ook bij de banken online afhandelen?
Bij de meeste banken moet de huurder naar een kantoor om een geblokkeerde huurwaarborgrekening te openen. Dat is zo bij Belfius, BNP Paribas Fortis, ING en Argenta. Bij KBC kunt u zo’n rekening wel online openen. Daar worden vier op de tien huurwaarborgrekeningen online afgesloten, meldt woordvoerster Ilse De Muyer.

5. Mag een huurwaarborg op een gewone bankrekening van de verhuurder gestort worden?
Nee, dat is niet wettig. ‘Toch gebeurt het in de praktijk nog regelmatig’, zegt Anke Verbakel, juriste van de Verhuurdersbond. ‘Het mag niet, maar de sancties zijn bijzonder klein. Sommige verhuurders blijven het zo regelen omdat het hen meer zekerheid biedt, bijvoorbeeld als een huurder met de noorderzon verdwijnt. Anders heb je in dat geval een dagvaarding nodig om de waarborg te deblokkeren, en dat kost snel 400 euro.’

Zo’n officieuze regeling houdt voor de huurder het risico in dat de verhuurder de waarborg niet terugbetaalt, ook als alles in orde is. ‘Dan moet de huurder een procedure bij de vrederechter opstarten om zijn geld terug te eisen, maar die wint hij dan wel geheid’, zegt Verbakel.

6. Wat is het verschil tussen de dienst van de FOD Financiën en een rekening bij de bank?
De dienst van de FOD Financiën is gratis, maar de huurder ontvangt momenteel geen rente op het gestorte bedrag. Als een huurder een waarborg stort op een huurwaarborgrekening van een bank, ontvangt hij daarop wel een kleine vergoeding. KBC biedt 0,01 procent basisrente en 0,10 procent getrouwheidspremie op een huurwaarborgspaarrekening. Ook die rekening is gratis. Als de waarborg wordt teruggestort, krijgt de huurder alle eventuele intresten.

7. Wanneer kan een verhuurder een deel van de huurwaarborg inhouden?
De verhuurder kan de waarborg en de eventuele intresten inhouden als hij schade vaststelt aan het pand. Blijkt uit de plaatsbeschrijving - die normaal bij het begin van de huur wordt opgemaakt - dat de huurder schade heeft veroorzaakt, dan moet hij die herstellen of vergoeden. Normale slijtage kan niet verhaald worden op de huurder. Al kan onenigheid ontstaan over hoe normaal slijtage is. Ook gevolgschade door het niet tijdig melden van een lek is ten laste van de huurder.

8. Wat als de huurwaarborg niet volstaat om de geleden schade te dekken?
Als de achterstallige huur of de schade aan de woning meer bedraagt dan de huurwaarborg, moet de huurder die bijbetalen.

9. Wat als de huurder en de verhuurder het niet eens zijn?
Als de huurder en de verhuurder het niet eens raken, kunnen ze eerst een verzoeningsprocedure opstarten. Die is gratis en wordt behandeld door een vrederechter. De vrederechter zal naar de argumenten van beide partijen luisteren en trachten ze met elkaar te verzoenen. De oplossing die hij eventueel voorstelt, is niet bindend. Als u het er niet mee eens bent, kunt u ze verwerpen. Als u een akkoordvonnis tekent, wordt dat wel bindend.

Als de verzoeningspoging mislukt, zit er niets anders op dan een gerechtelijke procedure. Ook die wordt door de vrederechter behandeld. Een procedure zonder advocaat kost 20 euro. De uitspraak van de rechter is bindend.

Vragen? Contacteer ons

U moet uw voornaam invullen.
U moet uw familienaam invullen.
U moet uw e-mailadres invullen.
U moet een bericht invullen.